zondag 15 maart 2015

Maart 2015

Na de landelijke langebaanwedstrijd werd ik opgenomen in het gewest langebaan. Ik mocht meetrainen en ik deed minder op de shorttrack omdat ik mij nu even wilde focussen op het langebaan. Tijdens deze trainingen werd ik er wel op gewezen dat ik nieuwe schaatsschoenen moet. Ik reed nog steeds op de schaatsen van mijn moeder. Deze waren te wijd voor mij.
Op 1 maart was het NK langebaan. Mijn eerste langebaan Nk. Ik startte in de vierde rit. Mijn tegenstander vertrok erg hard. Ze had een flink gat met mij. Ik kan goed constant rijden en ook hier deed ik dat. De tegenstander liep op een gegeven moment qua rondetijden erg op en ik voelde dat ik ernaartoe reed. Ik haalde haar in en ik finishte in een persoonlijk record van 2 honderdste. Ik ben nog nooit zo kapot gegaan. Ik had echt alles eruit gehaald wat ik maar had. Daarna was het afwachten wat de rest deed. Uiteindelijk eindigde ik op een mooie 7e plek. Hier kon ik erg trots op zijn.

Op 8 maart was de laatste KNSB-wedstrijd in Leeuwarden. Ik zat in de B divisie. In de heats kwam ik als eerste over de streep. De halve finale volgde en hierin reed ik samen met mijn ploeggenoot Jelmer naar de A-finale. In de A-finale reed ik, dat vond ik zelf, niet sterk en ik bleef een beetje achterin hangen. Tot dat het moment kwam dat ik dit besefte, ik maakte een inhaalactie naar 3 en in de laatste bocht viel er iemand voor mij. Ik eindigde als derde. In het totaal klassement van de meiden Junior B werd ik eerste,


19 maart 2015 Europa Cup Final
Op donderdag vertrokken we naar Oberstdorf, waar dit jaar de Europa Cup Final werd gehouden. Voor mij was dit de derde keer dat ik hieraan deelnam. We vertrokken met 3 busjes vanuit Heerenveen naar Duitsland. Rond 4 uur kwamen we aan in het hotel. Nadat de kamerindeling bekend werd gemaakt werd duidelijk dat wij die avond nog een trainingsuur hadden. Koffers uitpakken, tas inpakken, eten in het hotel en daarna op weg naar de ijsbaan om een uurtje te trainen. De week voor het EK verliepen de trainingen bij mij niet lekker en ik maakte mij hier dan ook zorgen om met oog op het EK. Gelukkig ging deze training op de vooravond van het EK wel goed. Ik had het fijne ijsgevoel weer terug. Ik was er klaar voor. Na de training zag ik mijn ouders, tante en oom (die ook meekwamen naar Duitsland) nog even maar daarna vertrokken we met de groep naar het hotel.
Vrijdagochtend na het ontbijt heb ik mij even opgewarmd met een hardlooprondje. Daarna moest ik schaatsen slijpen (wat eerst ook nog niet wilde) en tas inpakken. Ik lag nog wat op bed maar daarna was het toch echt tijd om te vertrekken. Bij aankomst konden we in het restaurant wat eten. Dit duurde helaas wat langer dan verwacht dus ik moest erna snel gaan inlopen. Tijdens de warming-up had ik nog steeds dat lekkere gevoel. Dit bleek te kloppen, tijdens de eerste heats kwalificeerde ik mij voor de A-finale. De A-finale begon voor mij niet goed, ik hing een beetje achteraan. Op een gegeven moment raakte iemand voor mij uit balans en viel. Ik was scherp en haalde diegene voor mij in. Ik lag op 4. Na nog een inhaalactie bij een Duitser lag ik op 3. Helaas weet ik niet meer wat ik toen deed maar ik bleef rijden waar ik reed met als gevolg dat ik niets meer probeerde en er niet alles uit had gehaald. Ondanks dit werd ik derde op de 1500m. Niet iets wat ik verwacht had. Ik wist dat ik blij moest zijn, en eerst was ik dat ook wel. Maar daarna begon ik te balen omdat ik niet op 100% had gereden. Maar goed, de heats 500m kwamen eraan. Ik startte als tweede maar na de eerste bocht nam ik de koppositie over. Ik reed niet helemaal lekker, mijn linker schaats schoot de hele tijd weg maar ondanks dit kwam ik als eerste over de streep. Ik kwalificeerde mij voor de AB-finales. De halve finale, finale 500m en heats 1000m werden zaterdag verreden. Maar ik mocht nog deelnemen aan het relayteam samen met Suzanne Schulting Roza Kooystra en Tineke den Dulk. In de heats werden wij eerste, ook met de snelste tijd. We stonden dus in de A-finale relay, die de volgende dag plaats vond. Tijd om terug te gaan naar het hotel.


Zaterdag:
Na de warming-up werd de halve finale 500m verreden. Ik startte als derde met een gat naar de nummer 2. Op een gegeven moment reed ik dit dicht en ik zat vlak achter de nummer 2. Maar ik kreeg het maar niet voor elkaar om in te halen en reed dus weer niet op 100%. Ik eindigde als derde en zat in de B-finale. Hier baalde ik flink van. Ik reed verkeerde lijnen waardoor ik er niet voorbij kon.... Wel reed ik nog een pr maar dat maakte de teleurstelling niet minder. In de halve finale was het hoogst haalbare de 6e plaats. Ik ging hier vol voor en had een groot gat met de nummer 2. Ik had het lekkere gevoel weer terug en door het grote gat kon ik mij helemaal concentreren op mezelf. Met effect, want ik reed een pr : 46.8! Hier was ik blij mee, een pr vanaf kop af aan! Yes! Hierna volgde de heats 1000m. Het ging niet helemaal zoals ik wilde maar ik werd tweede en dat was genoeg voor een kwalificatie naar de AB-finales. Hierna volgde de A-finale relay. We hadden een sterk team met zeker kans op goud. Helaas ging het al snel mis door een valpartij. Snel werd er afgetikt en we gingen door. Ook de Hongaren vielen en we lagen op 3. We haalde de Duitsers in, wat niet helemaal soepel ging, maar we waren weer een plekje opgeschoven. We finishten uiteindelijk als tweede. Helaas besloten de scheidsrechters dat de inhaalactie bij de Duitsers verkeerd was en we kregen een penalty. Een vierde plek voor ons. Een grote teleurstelling. We reden terug naar het hotel waar we als groep nog wat aten. Daarna ging ik snel douchen, pakte mijn tas in en ik kroop in bed. Zondagochtend moesten we er immers vroeg uit bed.
Zondag:
Na een hele slechte nacht moesten er nog twee ritten verreden worden. Allereerst de 1000m halve finale. Ik was totaal niet scherp en ik eindigde als derde. Ik baalde weer, het ging niet lekker. Voor de B-finale besloot ik gewoon te proberen technisch lekker te rijden. Helaas kan je dit niet alleen maar tegen mij zeggen. Want ik wilde natuurlijk gewoon mee doen voor de vijfde plek. Ik begon opnieuw achteraan maar ik deed ook geen aanstalten om in te gaan halen. Totdat ik op een gegeven moment dag: potverdikkie, waarom doe ik niets? Ik besloot in de laatste 2 rondes toch maar in te gaan halen. Dit lukte moeizaam, een botsing in de laatste bocht zorgde ervoor dat ik bijna onderuit schoof maar ik wist mezelf staande te houden en eindigde uiteindelijk als tweede. Ook hier werd ik dus zesde, net als op de 1000m. Overall eindigde ik als 5de. Ik ging voor de top-8 dus ik had blij moeten zijn. Toch was ik niet tevreden met deze hele wedstrijd, alleen over de B-finale 500m was ik tevreden. Op de andere afstanden had er meer ingezeten en hier baalde ik ook flink van.

Ik was eigenlijk nog van plan hierna 2 kleine wedstrijden te rijden in Gent. Toen ik mijn trainer Phil hier nog eens naar vroeg, zei hij dat het beter was om rust te nemen. Ik vond het fijn. Ook al had ik deze wedstrijd niet lekker afgesloten, ik vond het fijn dat ik nu even niets meer hoefde. Ik kon mij gaan concentreren op school. 1 mei beginnen de trainingen voor ons (het gewest Friesland) weer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten