zaterdag 14 maart 2015

Maart 2014

De week voor het EK trainde ik door en reed nog even het Open Nederlands Kampioenschap waar ik de winst pakte.
Daarna was het tijd om mijn koffer in te pakken en op donderdag vertrok ik met de andere EK-gangers per vliegtuig naar Bulgarije. Eenmaal aangekomen werden we ingedeeld op de kamers en daarna vertrokken we naar de ijsbaan om daar even een halfuurtje het ijs te 'proeven'. De training verliep niet lekker, ik kon de bochten niet goed doorkomen. Toen ik daarna mijn schaatsen door de trainer van Jong Oranje liet controleren, bleken mijn ijzers helemaal niet meer goed te zijn. Ik kreeg de ijzers van een oudere teamgenoot waar ik op dit weekend op moest gaan rijden.
Met het inrijden heb ik even 10 minuten op de ijzers kunnen rijden en daarna was het tijd voor de heats 1500m. Toen ik halverwege de race in ging halen kwam ik op kop te liggen en trok ik een heel gat. Een Hongaar reed het gat naar mij dicht en wij gingen met z´n tweeën door naar de finale. Mijn ploeggenootje Selma, kwam door een val niet in de finale. De finale begon ik op positie 2 maar op een gegeven moment zakte ik naar achteren tot plek 5 of 6. Ik hoorde mijn moeder ineens zo hard schreeuwen en toen bedacht ik mij dat ik buitenom moest. Ik weet niet meer precies hoe het gebeurde maar ik lag ineens op 2. Ik zette hem door en ik finishte als tweede!
Bij de 500m werd ik in de eerste bocht onderuit gehaald door een Duitser. We startten opnieuw maar dit keer durfde ik niet meer door te zetten en ik eindigde als vierde en dat betekende dat ik niet doorging.

De 500m's die op de tweede dag werden verreden gingen nog steeds niet helemaal naar wens. In de halve finale ging ik opnieuw niet door waardoor ik in de D-finale terecht kwam. Achteraf met een gelukje want in de C-finale werd er iemand afgevoerd vanwege een ernstige valpartij. In de D-finale werd ik met een ruime voorsprong eerste. De heats 1000m ging ik opnieuw door.


De halve finale was erg spannend maar na een mooie actie buitenom wist ik mij te plaatsen voor de A-finale. 
In de finale moest ik voor de Hongaar Sara Luca Backsai eindigen. Selma, mijn teamgenoot, stond ook in de finale en zij moest het uit gaan vechten met de andere Hongaar Petra. Ik begon op kop en bij nog 5 rondes te gaan kwam Petra buitenom. Ondertussen zat Selma nog steeds achter mij. Toen ze mij in wilde halen, ging het mis, ik werd naar buiten geduwd en ook die andere Hongaar kwam voorbij. Doordat mijn snelheid ineens zo erg was weggenomen kon ik niet meer meestrijden en dit zou beteken dat ik als vierde eindigde. Uiteindelijk bleek Selma fout te zitten en kreeg zij een penalty waardoor ik derde was en Selma vierde. Dit vond ik echter heel moeilijk maar na wat steun van Suzanne en Selma zelf was ik er toch heel erg blij mee! Want ik had van tevoren niet gedacht dat mijn tweede EK zo zou lopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten